2011. március 14., hétfő

Helle féle

Sziasztok!

  Ma remek kis dolgos napom volt! Reggel elmentem édesapámmal szőlőt metszeni csepergő esőben, délután meg befejeztem egy régóta fiókban heverő pengét.


  Ezt a pengét Berényi Sanyi ütötte le még 2010 májusában, mikor nála voltam műhely nézőben. Mutatta a kovácsolás különböző fogásait, és mintegy ilusztrációként leütött gyorsan egy pengét, amit nekem ajándékozott. Akkoriban frissiben nekiláttam a pengének, de a szallagcsiszolóm halála miatt abbamaradt a kés készítése. Hébe-hóba kezembe akadt mikor kerestem valamit a fiókba, de legtöbbször vissza tettem. Egyszer a kotorászás közben találtam egy darab cseresznye fát, amit jónak ítéltem a markolathoz. Kifúrtam, majd ismét szünet. Később mikor a bőrös munkákhoz készítettem magamnak csontkést, akkor megfordult a fejemben, hogy csont lesz a bakni. Azt is kireszelgettem, és ismét pauza. Tegnap délután a ragyogó időbe már ki tudtam menni a műhelybe, fagyás veszély nélkül és ha már kint voltam, csináljunk valamit felkiáltással elővettem a pengét, csontbaknit, markolatot. Kis gondolkodás után vágtam még egy bőrdarabot a bakni és a markolat közé. Ezeket bekentem epoxi ragasztóval, és szépen felfűztem  a pengére. Éjszakára lesújozva hagytam kötni. Ma ebéd után pedig befejeztem. Tulajdonképpen nekem ez egyfajta tanulmány volt. Mármint a markolat kialakítása. Szintén 2010 ben voltam egy késtalálkozón, ahol volt szerencsém kézbe fogni Giga késeit, melyek úgy simultak a markomba mintha nekem készítették volna. Nos azóta tervezgetem, hogy én is csinálok olyan markolatot. Most itt volt a lehetőség, és én éltem is vele. Talán a képeken látszik hogy nem szokványos a kialakítás. A fotók sajnos elkapkodottak lettek, mert ki akartam használni az éppen előbújó napot. A pengén még fogok finomítani, ami a csiszolási nyomok eltüntetését jelenti.

Sziasztok!

Ui: A névről még nem esett szó. Mikor elkészült, nekem a Helle cég kései jutottak eszembe elsőnek. Most, hogy rákerestem, persze nem találok hasonlót se. Lehet ez a név választás így nem volt a legszerencsésebb.
FELHÍVÁS!
Ha valakinek van jó ötlete a kés elnevezésére, kérem ossza meg velem!

3 megjegyzés:

  1. Szervusz Soma !

    Ez a beszéd ! Úgy vártam már hogy te is előrukkolj egy új késsel. Szépen megfontoltan rákészültél, és nem kapkodtad el. Tudsz élni az biztos. Azon a képen amelyiken a kezedbe fogod, pedig az látszik, hogy mind a négy ujjad illik az általad kialakított ujjtámaszokba. A markolat háta is gömbölyded, így aztán a te késed is tökéletesen simul a tenyeredbe, nem csak a Gigáé. A nevére pedig kíváncsi leszek. Bár nekem is van egy pár ötletem. Pl: Crisp. Nézd meg illik-e hozzá valamelyik jelentése. Másrészt, roppant örülök, hogy a jó idő téged is késkészítésre csábított.

    Hű olvasód, Jani koma.

    VálaszTörlés
  2. Megtisztelsz, hogy az én hobbysta-kontár nevemet hozod példaként, ezekszerint hasonló a tenyerünk? :)

    jó lett ez, de még mindig túl szabályos sztem
    a kezed nem az
    csiszatolás közben próbálgassad kézbefogni, nyugodtan csukd be a szemed, tökmindegy milyen bumszli-hogy néz ki, az a lényeg kényelmes legyen
    jó úton haladsz

    VálaszTörlés
  3. ja, névötlet:
    Hegyessanyi kis Pocokja nyomán ez lehetne Pöcök

    VálaszTörlés